M11 - TERJEMAHAN VIDEO (10)
9b. Keputusan dan Perbincangan. Analisis Tanpa Jadual - 2
(Bab 4) #JomTulisTesis
Kita mulakan dengan bab 4.
Bahagian keputusan dan perbincangan. Jadi sebelum ini saya ada jelaskan tentang
bab 4 keputusan dan perbincangan dan cara menganalisis data dengan menggunakan
jadual tapi yang ini kita ada satu lagi cara yang berbeza jadi tajuk yang sama
iaitu bab 4 keputusan dan perbincangan 4.1 pengenalan seperti juga yang saya
jelaskan sebelum ini semua bab mesti ada pengenalan dan dalam pengenalan bab 4
ini kita cuma jelaskan apa yang terkandung di dalam bab ini. Ingat ya kalau
kita buat panjang lebar dalam bab pengenalan ini nanti membuatkan seperti
sorotan kajian pula, jadi di dalam pengenalan ini tak perlulah ada rujukan.
Sebab bila kita ada rujukan akhirnya kita akan jadi seperti bukan bab 4 sebab
bab 4 ini kita akan analisis data. Jadi seterusnya, kita masuk ke 4.2. 4.2 ini
biasanya kita akan merujuk kepada objektif kita saya beri contoh objektif ini
objektif kajian. Kajian yang tentang wacana tekstual skrip animasi cerita
rakyat jadi sebenarnya bab 4 ini ataupun penulisan tesis ini tak kiralah sains
sosial ke sains ke teknologi ke semuanya hampir sama untuk bagaimana kita nak
tulis bab 4. Jadi sini kalau kita tengok di sini, objektifnya ialah mengenal
pasti wacana tekstual seperti biasa kita akan letak di punya ayat dalam
objektif itu. jadi wacana tekstual ayat itu tanpa menggunakan perkataan yang
awal ini mengenal pasti atau menganalisis. Jadi ayat tersebut tidak perlu
diletakkan. Kadang-kadang pelajar ini pergi letak “mengenal pasti wacana
tekstual….” Tidak perlu. Jadi sekarang setelah wacana tekstual kita teruskan ke
kalau kita tengok teori yang sebelum ini yang telah dijelaskan kita tengok
teori analisis wacana dalam buku ini jadi kita ada kandungan kita bermula
dengan kandungan. Tapi sebelum itu, sebelum kita nak masuk data ini wacana
tekstual ini kita jelaskan di sini macam ayat mukaddimah lah apa makna menurut
Normaliza Abd Rahim wacana tekstual terbahagi kepada tiga elemen. Teruskan,
kita beri penjelasan supaya pemeriksa akan faham apa yang sepatutnya kita nak
analisis. Jadi apabila kita masukkan kandungan di sini kita kena masukkan juga
lah. Kena huraikan sedikit apa makna kandungan menurut analisis wacana
Normaliza Abd Rahim 2019. Kemudian, setelah itu ini berbeza ya dengan sebelum
ini, iaitu sebelum ini kita menggunakan jadual tapi sebenarnya kita boleh
menggunakan cara yang lain jadi contohnya, kandungan ini yang kita dapat
sebelum ini kita dapat daripada skrip 1 sehingga skrip 30. Jadi, awak dah susun
semua sampai 30 buat sistem coding (kodkan) dia 1 hingga 30 jadi kita faham lah
apa makna atau skrip yang mana kita
rujuk sebenarnya, Jadi di sini contohnya dalam kandungan kita ada tema. Tema
itu kita boleh letak contohnya dalam skrip kita dapati skrip 1 kita letaklah
kita punya di tengah-tengah pastikan ia berbeza ini di tengah sebab ayat dia
sebelah sini sehingga sebelah sini. Bukti dia kita letak di bahagian tengah dan
biasanya kita letak dalam italik. Jadi letak di tengah kemudian contohnya ini
ayat dia yang bukti daripada skrip itu tadi kemudian kita boleh letaklah di
bawah ini sk 1 contoh dia kepada skrip nombor 1 ada ayat ini yang menunjukkan
tema yang terdapat dalam skrip tersebut jadi awak boleh susun tema yang macam
saya katakan tema. Tema kekeluargaan, awak boleh beri lima contoh jadi yang
kandungan bermakna 4.2.1.1 tema contohnya kekeluargaan jadi maknanya memang
semua skrip ada ini memang semua ada tema kekeluargaan contoh ataupun cuma ada
10 sahaja skrip yang ada tema kekeluargaan. Ambil contoh daripada situ lima
contoh ke sepuluh contoh ke bukti itu terpulang pada penyelia kata letak
semula, letaklah semua. Jadi letakkan di tengah-tengah tulis skrip sk 1 jadi
kita tahulah keseluruhan data ini data yang kita letak ini merupakan mempunyai
tema kekeluargaan jadi setelah letak sk 1 kekeluargaan jadi buat huraian di
sini jadi maknanya sekarang 1 di atas okay hurai apa dia apa tema kekeluargaan.
Bukti itu dah ada dekat sini daripada bukti itu dan juga di sini setelah awak
buat hurai ini dengan bukti sini awak boleh terus buat sokongan daripada data
dalam bab 2 jadi bukti yang daripada tema itu okay kajian ini ataupun bukti
tema kekeluargaan ini disokong oleh siapa siapa yang awak ambil daripada bab 2.
Sokong ini juga daripada kajian lima tahun kebelakang jangan nak ambil yang
1980-an pulak kan tak perlu jadi seterusnya setelah dah buat huraian dari yang
ini jadi masukkan pula yang sama 15 contoh dia kemudian terus buat huraian jadi
yang ini dalam bentuk jadual berbezanya ialah kita letak data yang kita dapat
letakkan di tengah-tengah pastikan yang ini awka tengok dekat bawah sama line
dia kemudian huraian dia awak tengok satu perenggan okay dan seterusnya ini
baru satu tema dan seterusnya kalau
pensyarah kata saya nak tengok lima tema atau tiga tema terpulang pelajar yang
dia dapati daripada skrip ini ada berapa tema yang menyerlah yang awak dapati
tapi jangan tinggalkan pula nanti pemeriksa eh saya dapati skrip 18 memang ada
tema sekian sekian sekian tapi awak tak jelas pun dalam ini ini awak kena bersedialah
jadi awak kena kenal pasti terlebih dahulu berapa tema dan tema itu awak rasa
awak nak buat tiga sahaja atau lima sahaja pastikan awak letak dalam batasan
kajian bahawa awak cuma analisis lima tema sahaja dan beri justifikasi mengapa
tema mengapa pilih lima kalau tak justifikasi memang tak boleh jadi maknanya
awak kena letak semua tema yang terdapat dalam skrip ini jadi yang ini ingat ya
setiap kali berbeza huraian dia seperti biasa apabila kita buat huraian dalam
bab 4 ini kita perlu memastikan kita ada penanda wacana. Penanda wacana ini
penting supaya ia penulisan akademik kedua macam sebelum ini setelah kita dah
hurai objektif 1. Kemudian kita pastikan objektif 1 kita punya 4.2 3 contohnya
sebab 4.2.2 merupakan yang konteks 4.2.3 rumusan. Walaupun dalam rumusan ini
kita dah ada sokongan dan tiap tiap satu kita buat sokongan dan boleh juga satu
cara yang mana yang ini kita buat sahaja satu huraian. Huraian kita letak dalam
rumusan rumuskan apa ada dalam objektif 1 dan di sini kita boleh letak kita boleh
sokong kajian dalam bab 2 dan kita sokong dengan teori. Ada dua cara jadi satu
cara tadi kita letak sokong dalam setiap huraian analisis terhadap yang kita
punya data terus sokong kajian-kajian yang lepas dan sokong teori. Kedua kita
boleh letak kesemua dalam rumusan kemudian kita rumuskan apa keputusan kajian
kita di sini dan kita terus sokong dengan kajian lima tahun kebelakang dan
sokong bab teori. Jadi rumusan ini biasanya tak perlu banyak kita dah banyak
kita seperti salin balik apa yang kita dah tulis dalam bab 4 jadi tak mahulah
macam itu. Kita kena rumuskan apa keputusan dari sego kandungan apa tema yang
ada kemudian kita buat rumusan dalam bentuk konteks apa dia apa dia maknanya
ringkaslah rumusan kemudia kita terus sokong dengan teori maknanya kita terus
tulis dekat sini dalam rumusan kita buat sokong dan ayat itu seperti biasa saya
katakan kita katakan kajian ini selari, hampir sama, ataupun kajian ini
menyokong ataupun adalah awak nak letak perkataan negatif, kajian ini didapati
ini.. namun di dapati kajian ini berbeza dengan dapatan kajian daripada kajian
orang sekian sekian sekian. Jadi boleh juga maknanya ada dalam rumusan ini kita
akan dapat empat lima nama daripada kajian dari bab 2 itu yang menyebabkan
kajian kita lebih berkualiti sebab memang kita merujuk kepada apa yang terdapat
dalam bab 2 itu maklumat penting. Jadi penanda wacana, rumusan dan juga yang
ketiga iaitu bila kita membuat analisis pastikan analisis kita mempunyai data
yang lengkap kalau data itu tak cukup memang pemeriksa akan data eh ini kenapa
awak ada bagi lima contoh je mana pergi lima contoh yang lain. Walaupun memang
letak semua data data ini skrip ini dah letak dekat belakang jadi pemeriksa
akan baca ini saya ada ini kenapa awak tak letak dalam ini. Bersedialah dengan
jawapan jadi yang ini tentang macam mana nak coding data nanti saya akan masuk
dalam video lain jadi ini secara ringkas sahaja jadi pastikan semua bukti
terdapat dalam bab 4 ini semua tiada lagi persoalan lagi tentang mana pergi
data tu mana pergi data ni kenapa awak tak masukkan, awak tak masuk pun dalam
batasan kajian jadi awak tak bataskan
jadi tak bataskan sepatutnya data ada dalam ini jadi bersedia dengan
jawapan dan serupa juga dengan analisis bab yang kedua iaitu sama juga cara dia
jadi awak boleh letak masukkan dalam buktinya dan masukkan dalam huraian dan
pastikan yang tiap-tiap satu. Huraian tidak boleh lah ringkas-ringkas sangat
kerana kita punya bab. Ada juga pelajar dia buat cara macam ini iaitu objektif.
1 dia buat cara begini masukkan data di tengah makna tak ada dalam bentuk
jadual lah masukkan dekat tengahlah kemudian objektif kedua dia buat dalam
jadual boleh. Bermakna kita nampak perbezaan diantara objektif 1 dalam bentuk
begini objektif kedua dalam bentuk jadual boleh juga. Pokoknya sekarang dia
terpulang kepada pelajar pelajar rasa ini akan membolehkan pemeriksa faham
dengan mudah ataupun macam contohnya penyelia kata macam ni lah terpulang. Jadi
terpulanglah kepada pelajar dan penyelia awak sendiri. Jadi saya rasa yang lain
itu hampir sama dengan macam mana nak buat analisis kajian jadi ingat ya misal
kata dalam bab 4 untuk analisis bab 1 40 halaman bab 2 40 halaman ini untuk
master tapi kalau kalau dia buat dua objektif ataupun kalau pelajar bacelor dan
diploma. Tetapi kalau misalannya, pelajar PhD atau master penyelianya suruh
buat 3 objektif tambah lagi satu. Ingat ya ini minima minima 40 40 40 halaman.
Jadi misalannya awak kata awak nak lebih sikit seimbang sama ini menunjukkan
kepeentingan setiap objektif macam saya ulang sebelum ini contoh tiba tiba nak
buat yang ini 20 halaman, ini 50 halaman tiba-tiba objektif tiga 5 sahaja lah
halaman. Tak boleh sebab ini menujukkan tiada kepentingan objektif 3 dan kurang
kepentingan bagi objektif dan objektif 2 ini macam terlebih lebih pentingnya
jadi menujukkan awak punya kajian ini cara awak analisis itu tidak mencukupi
jadi ini tidak boleh langsung tidak boleh pastikan ia sekata ataupun seimbang
atau misal kata awak nak lebihkan 41, ini 38 ini 33 bolehlah diterima. Hampir
sama tapi tak boleh terlalu ketara seperti ini. Jugak bayangkan kita pelajar
contoh pelajar master dan phd tak boleh lah terlalu sedikit saya jumpa saya
sebagai pemeriksa objektif 1 cuma 20 okay tiba-tiba objektif 2 ada 2 objektif 3
ada 1 sebab dia kata nak menyenaraikan sahaja. Tak boleh ya ini dah tahap
master PhD manalah boleh bab 4 ada banyak ini sahaja tapi bila tengok kita
punya tesis itu tebal mana datangnya tebal. Yang kita sangkakan mestilah bab 4
rupa-rupanya yang di banyak dalam bab 3 tak tahu kenapa bab 3 banyak sepatutnya
lapan hingga sepuluh helai sahaja. 10 halaman sahaja. Yang ini bab 4 ini
penting ya. Ini menunjukkan kita punya kajian selama lama kita punya belajar
ini yang kita dapat. Inilah bukti yang kita dapat kajian kita berbeza dengan
semua orang dalam satu dunia ini sebab itu kita kena bangga dalam keputusan
perbincangan bab 4 ini kita ada halaman yang sebanyak ini. Ingat ya minima
minima minima tapi kalau beza sikit boleh kalau ketara tidak boleh. Sebab kita
nak pastikan bab 4 ini penting nak menujukkan bahawa keputusan kajian kita jadi
ini perlu ambil kira penanda wacana perlu ambil kira rumusan perlu ada sokongan
daripada kajian dan sokongan ambil dari bab 2 dan kena ambil dari 5 tahun
kebelakang mesti kaitanlah jangan pakai sokong sahaja bila kita rujuk balik
tiada langsung kajian itu dengan kajian ini dan bukti kita lah yang kita letak
ini memang dan memang betul-betul bukti yang ini dan mencukupi bukti kita ya.
TERJEMAHAN BAHASA INGGERIS
9b. Decisions and Discussions. Tableless Analysis - 2
(Chapter 4) #LetsWriteAThesis
We begin with chapter 4. The
decision and discussion section. So before this I have explained about chapter
4 results and discussion and how to analyze the data using tables but this one
we have another different way so the same title is chapter 4 results and
discussion 4.1 introduction as I explained earlier all chapters there must be
an introduction and in the introduction of this chapter 4 we just explain what
is contained in this chapter. Remember that if we make a length in this introductory
chapter, it will make it look like a study highlight, so in this introduction
there is no need for a reference. Because when we have a reference we will
eventually be like not chapter 4 because this chapter 4 we will analyze the
data. So next, we go into 4.2. 4.2 this we usually will refer to our objectives
I give an example of this objective the objective of the study. The study of
the textual discourse of the animated script of folklore so in fact this
chapter 4 or the writing of this thesis regardless of social science to science
to technology to everything is almost the same for how we want to write chapter
4. So here if we look here, the objective is to identify textual discourse as
usual we will put in have a sentence in that objective. So, the textual
discourse of the sentence without using this initial word identifies or
analyzes. So the sentence does not need to be placed. Sometimes these students
go to the point of "identifying textual discourse…." No need. So now
after the textual discourse we continue to if we look at the previous theory
that has been explained we look at the theory of discourse analysis in this
book so we have our content starting with the content. But before that, before
we want to enter this data this textual discourse we explain here like the
opening sentence is what the meaning according to Normaliza Abd Rahim textual
discourse is divided into three elements. Continue, we give an explanation so
that the examiner will understand what we should analyze. So when we enter the
content here we have to enter as well. Need to explain a little about the
meaning of content according to the analysis of discourse Normaliza Abd Rahim
2019. Then, after that this is different yes before, that is before we use the
table but in fact we can use other ways so for example, this content that we
got before we get from script 1 to script 30. So, you have arranged everything
up to 30 for the coding system (coded) it is 1 to 30 so we understand what the
meaning or script we are actually referring to, so here for example in our
content there is a theme. The theme we can put for example in the script we
find script 1 we put we have in the middle make sure it differs this in the
middle because the sentence he is here to this side. Proof of him we put in the
middle and usually we put in italics. So put it in the middle then for example
this is his sentence which is proof from the script earlier then we can put it
below 1 his example to script number 1 there is this sentence that shows the
theme found in the script so you can arrange the theme like I said theme.
Family theme, you can give five examples so that the content means 4.2.1.1
theme for example family so it means that all the scripts have this, indeed all
have an example family theme or there are only 10 scripts that have a family
theme. Take an example from there five examples to ten examples to the evidence
is up to the supervisor of the word reset, put it all together. So put it in
the middle of writing the script 1 so we know all this data the data we put
this is has a theme family so after placing
1family so make a description here so it means now 1 above okay explain
what he is what the theme of the family. The evidence is already near here from
the evidence and also here after you make this description with the evidence
here you can continue to make support from the data in chapter 2 so the
evidence from that theme is okay this study or the evidence of this family
theme is supported by who you take from chapter 2. Support this also from the
study of five years ago do not want to take the 1980s, you do not need to be
next after having made a description from this one so enter the same sk 15
examples he then continue to make a description so this in the form of a
different table is that we put the data that we can put in the middle make sure
this one you look near the bottom of the same line he then his description you
look at one paragraph okay and then this is just one theme and then if the
lecturer says I want to see five themes or three themes depending on the
student he finds from this script there are how many outstanding themes you
find but do not leave later examiner eh I found script 18 there are so many
themes but you are not clear in this you have to be prepared so you have to identify
in advance how many themes and themes you think you want to make only three or
five only make sure you put within the limits of the study that you only
analyze five themes and justify why the theme why choose five if not
justification can not be the meaning you have to put all the themes in this
script so this one remembers yes every time his description is different as
usual when we make a description in this chapter 4 we need to make sure we have
a discourse marker. This discourse marker is important so that it is the second
academic writing like before after we have explained objective 1. Then we make
sure that objective 1 we have 4.2 3 for example because 4.2.2 is the context
4.2.3 summary. Although in this summary we already have support and each of us
make support and can also be a way in which we make only one description. The
description we put in the summary summarizes what is in objective 1 and here we
can put we can support the study in chapter 2 and we support with theory. There
are two ways so one way we put support in each description of the analysis on
which we have data continue to support past studies and support theory. Second
we can put it all in a summary then we summarize what our research results are
here and we continue to support the study of the last five years and support
the theory chapter. So this formula usually does not need much we have a lot of
us like copying what we have written in chapter 4 so do not want that. We have
to formulate what the decision is from sego content what theme is there then we
make a formulation in the form of context what is it what it means brief
formulation then we continue to support with the theory of meaning we continue
to write near here in the formulation we make support and the sentence as usual
I said we say this study is parallel, almost the same, or this study supports
or is you want to put negative words, this study found this .. but it is found
that this study is different from the findings of the study from the study of
so many people. So it can also mean that in this summary we will get four or
five names from the study from chapter 2 which makes our study more quality
because indeed we refer to what is found in chapter 2 is important information.
So the discourse marker, summary and also the third is that when we make an
analysis make sure our analysis has complete data if the data is not enough it
is indeed an examiner of the data eh this is why you have for five examples
where to go the other five examples. Although all the data is in place, this
script is close back so the examiner will read this I have this why you do not
put in this. Be prepared with the answer so this is about how to coding data
later I will go into another video so this is just a brief so make sure all the
evidence is in this chapter 4 all no more questions about where to go data where to go this data why you do not enter,
you do not even enter the limitations of the study so you do not limit so do
not limit the data should be in this so be prepared with the answer and similar
to the analysis of the second chapter that is the same way he so you can put
enter in the proof and enter in the description and make sure that each one.
The description should not be too short because we have a chapter. There are
also students he does this way that is objective. 1 he made this way enter the
data in the middle of the meaning does not exist in the form of a table then
enter near the middle then the second objective he made in the table can.
Meaning we see the difference between objective 1 in this form the second
objective in the form of a table can also. The point is, now it is up to the
students to feel that this will allow the examiner to understand easily or for
example the supervisor of words like this is up to them. So it is up to your
students and supervisors. So I think the others are almost the same as how to
do a study analysis so remember yes for example the words in chapter 4 for the
analysis of chapter 1 40 pages chapter 2 40 pages this for master but if he
makes two objectives or if he is a bachelor and diploma student. But for
example, the PhD student or his supervisor master told him to do 3 objectives
plus one more. Remember this is a minimum of 40 40 40 pages. So for example you
said you want to be a little more balanced this shows the importance of each
objective like I repeated before this example suddenly want to make this one 20
pages, this 50 pages suddenly objective three 5 only pages. Can not because
this shows no importance of objective 3 and less importance for objective and
objective 2 seems more important so shows you have this study the way you
analysis is not enough so this can not directly can not make sure it is even or
balanced or as you say want more 41, this 38 this 33 can be accepted. Almost the
same but not too obvious like this. Also imagine us students example master and
PhD students can not be too little I found me as examiner objective 1 only 20
okay suddenly objective 2 there are 2 objectives 3 there is 1 because he said
he just wanted to list. No, yes, this is the PhD master's level, where can
chapter 4, there is a lot of this only, but when you look at it, we have a
thesis that is thick, where does it come from? What we think must be chapter 4
apparently that in many in chapter 3 do not know why chapter 3 should be only
eight to ten pieces. 10 pages only. This chapter 4 is important. This shows we
have a long study we have this study that we get. This is the proof that we can
find our study is different from everyone in this one world that is why we have
to be proud in the results of this chapter 4 discussion we have so many pages.
Remember, yes, at least minimally, but if it is a little different, it is
possible, if it is obvious, it is not possible. Because we want to make sure
this chapter 4 is important to show that the results of our study so this
should take into account the discourse markers need to take into account the
formulation there must be support from the study and support taken from chapter
2 and must be taken from 5 years later must be related do not use support only
when we refer back there is no study at all with this study and it is our
evidence that we put this is indeed and indeed exactly this evidence and our
evidence is enough yes.
RUJUKAN
Pautan video: https://www.youtube.com/watch?v=wYCr_4bKfxM&t=843s
BUKTI SUBSCRIBE YOUTUBE CHANNEL PROF:
No comments:
Post a Comment