M9 –
TESIS BAB 1
NURNINA YUSRINA BINTI M.RADZY@YUSMAN SABRINA BINTI ABDUL KADIR
(197423)
(199265)
Jangan lupa!
Penulisan Pengenalan
1.
Penulisan pengenalan haruslah ringkas dan padat.
2.
Satu perenggan sahaja.
3.
Jelaskan apa yang terdapat dalam bab ini.
4.
Huraian ringkas tentang kajian yang dilakukan.
5.
Tidak menyentuh tentang latar belakang kajian.
2
Don’t forget!
Introductory Writing
1.
Introductory writing should be concise.
2.
One paragraph only.
3.
Explain what is in this chapter.
4.
Brief description of the study conducted.
5.
Do not touch on the background of the study.
2
Jangan lupa!
Penulisan Latar Belakang
Kajian/Sejarah/Asal Usul
1.
Sejarah/asal usul tentang kajian yang dijalankan.
2.
Rujukan yang menyokong pernyataan (minimum lima rujukan)
3.
Penanda wacana yang sesuai supaya lebih ke arah penulisan akademik.
4.
Lebih kurang dalam 3-5 halaman.
4
Don’t forget!
Writing of the Background
Study/History/Origin
1.
History / origin of the study conducted.
2.
References that support the statement (minimum of five references)
3.
Appropriate discourse markers to be more towards academic writing.
4. Approximately
within 3-5 pages.
4
Jangan lupa!
Penulisan Permasalahan Kajian
1.
Jumlah perenggan mengikut jumlah objektif kajian (minimum satu peranggan untuk
satu objektif). Contoh, perenggan satu terdiri daripada kajian yang mempunyai
jurang penyelidikan. Minimum dua atau tiga rujukan dan di akhir perenggan
pelajar harus mengaitkan dengan kajian yang akan dilakukan.
2.
Permasalahan kajian boleh merujuk bahan seperti akhbar (pernyataan menteri
ataupun pakar), majalah (Dewan Bahasa dan Pustaka), majalah berbentuk akademik,
artikel dalam jurnal berbentuk kajian, apa juga tulisan yang didokumentasikan
dan buku akademik.
3.
Tidak boleh merujuk bahan seperti majalah hiburan, pendapat sendiri, akhbar
yang tiada kesahihan berita dan apa jua pernyataan yang tidak didokumentasikan.
4.
Penjelasan pernyataan masalah perlu jelas dan tepat.
5.
Mengenal pasti jurang dalam kajian.
6.
Pernyataan masalah seharusnya kenyataan yang menampakkan jurang penyelidikan
serta berkaitan dengan kajian yang akan dilakukan.
7.
Rujukan pernyataan masalah seharusnya daripada rujukan lima tahun kebelakang.
7
Don’t forget!
Writing Research Problems
1.
Number of paragraphs according to the number of study objectives (minimum one
paragraph for one objective). For example, paragraph one consists of a study
that has a research gap. A minimum of two or three references and at the end of
the paragraph the student should relate to the study to be done.
2.
Research problems can refer to materials such as newspapers (ministerial or
expert statements), magazines (Dewan Bahasa dan Pustaka), academic magazines,
articles in research journals, any documented writing and academic books.
3.
Can not refer to material such as entertainment magazines, personal opinions, newspapers
that do not have the validity of news and any statements that are not
documented.
4.
The explanation of the problem statement should be clear and accurate.
5.
Identify gaps in the study.
6.
Problem statement should be a statement that shows the research gap as well as
related to the study to be done.
7.
The problem statement reference should be from a reference five years ago.
7
Jangan lupa!
Penulisan Persoalan Kajian
1.
Persoalan kajian ditulis dalam bentuk poin.
2.
Persoalan kajian ditulis dalam bentuk soalan.
3.
Letakkan tanda soal di akhir ayat.
4.
Jelas dan tepat.
5.
Bertitik tolak daripada penyataan masalah.
6.
Berkait rapat dengan objektif kajian.
7.
Berkait rapat dengan tajuk tesis.
9
Don’t forget!
Writing Research Questions
1.
The research question is written in the form of points.
2.
Research questions are written in the form of questions.
3.
Put a question mark at the end of the sentence.
4.
Clear and precise.
5.
Starting point from the problem statement.
6.
Closely related to the objectives of the study.
7.
Closely related to the title of the thesis
9
Jangan lupa!
Penulisan Objektif Kajian
1.
Berkait rapat dengan persoalan kajian.
2.
Berkait rapat dengan permasalahan kajian.
3.
Berkait rapat dengan tajuk tesis.
4.
Menggunakan domain pembelajaran Taksonomi Bloom (1956) sebagai perkataan
pertama.
5.
Memastikan domain yang dipilih daripada
senang kepada sukar (mengikut tahap Bloom).
6.
Tidak boleh terlalu panjang sehingga mengelirukan.
10
Don’t forget!
Writing Objectives of the
Study
1.
Closely related to research questions.
2.
Closely related to research problems.
3.
Closely related to the title of the thesis.
4.
Using the learning domain of Bloom's Taxonomy (1956) as the first word.
5.
Ensure the selected domain from easy to difficult (according to Bloom level).
6.
Cannot be too long until it becomes confusing.
10
Jangan lupa!
Penulisan Kepentingan Kajian
1.
Pilih kepentingan kajian yang bersesuaian dengan kajian.
2.
Pilih sama ada dalam bentuk poin atau perenggan.
3.
Jelaskan setiap kepentingan dalam minimum 10 ayat.
4.
Bahagian ini tidak memerlukan rujukan.
5.
Kepentingan kajian minimum tiga.
6.
Kepentingan kajian maksimum lima.
17
Don’t forget!
Writing the Importance of the
Study
1.
Select the importance of the study that is appropriate to the study.
2.
Choose either in the form of points or paragraphs.
3.
Explain each importance in a minimum of 10 sentences.
4. Reference
are not requires in this section.
5.
Minimum three of the importance in a study.
6.
Maximum five of the importance in a study.
17
Jangan lupa!
Penulisan Batasan Kajian
1.
Jelaskan batasan bagi setiap satu.
2.
Sertakan justifikasi bagi setiap satu.
3.
Batasan pemilihan sampel (jika ada).
4.
Batasan pemilihan instrument (jika ada).
5.
Batasan pemilihan bahan (jika ada).
6.
Batasan pemilihan teori (jika ada).
18
Don’t forget!
Writing Limitations of the
Study
1.
Explain the limitations for each.
2.
Include justification for each.
3.
Sample selection restrictions (if any).
4.
Limitation of instrument selection (if any).
5.
Limitations of material selection (if any).
6.
Limitations theoretical selection (if any).
18
Jangan lupa!
Penulisan Definisi Operasional
1.
Pilih frasa atau perkataan yang berkait rapat dengan tajuk dan kajian.
2.
Pemilihan definisi berkait rapat dengan kajian walaupun tiada dalam tajuk
tesis.
3.
Jangan beri definisi perkataan seperti kamus.
4.
Rujukan tidak wajib dalam bahagian ini.
19
Don’t forget!
Writing Operational Definitions
1. Choose phrases or words that
are closely related to the topic and study.
2. The selection of definitions is
closely related to the study even though it is not in the thesis title.
3. Do not give definitions of
words such as dictionaries.
4. References are not required in
this section.
19
Jangan lupa!
Penulisan Organisasi Kajian
1. Penulisan organisasi kajian tidak boleh sama dengan
pengenalan bab.
2. Jelaskan dengan tepat dan terperinci.
3. Susunan organisasi seharusnya boleh difahami dengan mudah.
4. Setiap bab dalam perenggan yang baharu.
20
Don’t forget!
Writing of the Research
Organization
1. The writing of the study organization cannot be the same as
the introduction of the chapter.
2. Explain accurately and in detail.
3. The organization of the organization should be easy to
understand.
4. Each chapter in a new paragraph.
20
Jangan lupa!
Penulisan Kesimpulan
1. Simpulkan bab ini dengan menggunakan ayat yang berbeza dengan
pengenalan bab.
2. Tidak boleh meniru ayat dalam bahagian pengenalan.
3. Bahagian ini perlu dikupas dengan ringkas.
4. Di akhir ayat perlu sertakan apa yang terkandung dalam bab
seterusnya.
21
Don’t forget!
Writing Conclusion
1. Summarize this chapter by using different sentences with chapter
introduction.
2. Cannot copy the sentences in the introduction section.
3. This part should be peeled briefly.
4. At the end of the sentence should included what is contained in
the next chapter.
20
No comments:
Post a Comment